×

Szatmár-Beregben jártunk 2015 augusztusának végén

2015.09.03 - 13:34
Megosztás:

Augusztus utolsó hetében a Luby Társaság Szatmár Akadémia 2015 – Határon innen és túl, mégis itthon című nyári honismereti táborában vehettünk részt a szatmárnémeti szamos-negyedi gyülekezet fiataljainak egy csoportjával Magyarországon, Beregdarócon.

A programokat, amelyben magyarországi gyerekek és tanárok is részt vettek, változatos irodalmi, néprajzi, természeti, zenei (tárogatós) és történelmi előadások illetve kirándulások, látogatások tették színessé és érdekessé. Első nap Nagyarba látogattunk el a Luby kastélyba, ahol érdekes interaktív játékokban vehettünk részt, majd megcsodálhattuk a kastély parkjában lévő gyönyörű antik rózsák kertjét, majd a tájházat, a református templomot, a Petőfi emlék-kiállítást és a Petőfi-fát, majd pedig a Petőfi-fák emlékkertjét tekinthettük meg. Következő nap utunk a szatmári térség újabb fontos állomásai meglátogatásával folytatódott, betérhettünk a kisari látogatóközpontba, majd Fehérgyarmat látnivalói következtek, innen Penyigére, a helytörténeti kiállításra utaztunk, majd Túristvándiban egy vízimalom megtekintése következett, ahonnan Szatmárcsekére zarándokolhattunk tovább, Kölcsey Ferenc sírjához, a költő síremlékéhez. Szomorúan gyönyörű ez a műemlék-temető, ahol csupa fekete fejfa található, azt ábrázolva, mintha a lélek meghajlana Isten elé készülve és így búcsúzna a földi léttől.

A harmadik napon egész napos kiránduláson vehettünk részt, Tunyogmatolcson az egykori kocsma lehetséges helyszínén jártunk: napjainkban gyönyörűen felújított emlékház, ahol Petőfi Sándor a Falu végén kurta kocsma című versét írta. Innen Mátészalkára vezetett utunk, a múzeumba, majd a művelődési központba, ezután Nyírbátor következett, ahol csoportunk két részre vált: a magyarországi résztvevők átutaztak Nagykárolyba, megtekinteni a Károlyi kastélyt, illetve Kaplonyba vándorolhattak a Károlyi-sírbolthoz, mi pedig Nyírbátorban kalandozhattunk tovább. Gyönyörű élmény volt a gótikus stílusú Báthory templom megtekintése, ahol énekelhettünk is az ifjakkal, majd a panoptikum megcsodálása következett, innen pedig a minorita katolikus templomba térhettünk be. Visszafele jövet megállhattunk még egy szusszanásra Géberjénben a Jékey kastélynál, majd Fülpösdarócon a Petőfi-emlékhelynél.

Következő nap újabb kirándulás következett egyháztörténeti és kulturális értékeink nyomában: Európa Nostra-díjas középkori templomokat tekintettünk meg, majd Tiszabecsre látogathattunk el a Rákóczi-emlékoszlophoz, illetve Tiszacsécsére a Móricz Zsigmond-emlékházhoz. Esténként bibliai vetélkedő, ismeretellenőrző játékok és képes-zenés beszámoló is volt szervezve a tábor résztvevőinek bemutatkozásával: Az én településem címmel. Diákjaink bemutathatták Szatmárnémeti nevezetes épületeit, ízelítőt adva a szatmári népdalokból is. A tábor utolsó napján Szatmár gasztronómiai kultúrájával ismerkedhettünk, majd hagyományos szatmári étel főzése következett szabad tűzön, később pedig érdekes előadást hallhattunk a szatmári nyelvjárásról, nyelvi játékok vetélkedőjével egybekötve. Végül közös ebéden búcsúzhattunk el egymástól. Életre szóló élmény marad mindannyiuknak, diákoknak és pedagógusoknak egyaránt a beregdaróci tábor: Kiss Kálmán nyíregyházi főiskolai tanár úr vezetésével gazdag és változatos program összeállításban volt részünk, hiszen azokon a helyeken járhattunk, ahol költőink, íróink, történelmi személyiségeink éltek, jártak, alkottak. Megtanulhattuk, hogy a reánk hagyott népi, kulturális, szellemi értékeket őriznünk és ápolnunk kell, hiszen mi valamennyien a magyar nemzet része vagyunk. Köszönet a szervezőknek a sok szép élményért, a barátságért, a vendégszeretetért. Ahogyan az író is megfogalmazza: „Kell az embernek egy kis tündéri virágoskert, ahol a lelke felüdül és ahova mézért jár az élet bajai közt, mint a méh.’’(Móricz Zsigmond: Szatmár, a fekete föld). S végül, de nem utolsó sorban, hadd álljon itt az utazó diákok névsora is: Antal Anett, Balaj Petra, Besenyődi Judit, Újvári Anna, Varga Renáta, Antal Kristóf, Muszka Botond, Reinbold Roland és Lázár Eszter vallás-zenetanár.